Onderken het belang van reboarding
Offboarding en onboarding zijn bekend, maar de term reboarding komt minder vaak voorbij. Reboarding staat voor de aanpak om medewerkers die na een lange periode van afwezigheid weer terugkeren naar hun werk weer goed te laten ‘landen’ binnen de organisatie. Hoe pakt u dit aan?
Medewerkers kunnen om diverse redenen (bijvoorbeeld ziekte, zwangerschap of rouw) voor langere tijd gedwongen afwezig zijn. Bij hun terugkomst wilt u dat zij zich weer welkom gaan voelen op hun werk. Er zijn immers zaken veranderd tijdens hun afwezigheid. Voor u en uw collega’s verliepen die veranderingen geleidelijk, maar voor iemand die weken of maanden niet aanwezig was, kunnen de veranderingen groot zijn.
Reboarding-situaties
Reboarding is belangrijk om een teruggekeerde medewerker aan boord te houden. Hiermee ondersteunt u de medewerker en heet u hem of haar weer welkom bij de terugkeer binnen het team. Investeert u hier niet in, dan riskeert u het vertrek van goede medewerkers. In de volgende situaties kunt u reboarding goed inzetten:
- Na zwangerschap – deze dames moeten hun werk- en privébalans weer op orde krijgen; ze hebben vaak andere behoeften en een andere focus gekregen.
- Na afwezigheid door langdurige ziekte – deze medewerkers hebben een periode meegemaakt met mentale en fysieke impact. Zij zullen hun plek weer moeten hervinden binnen het team, de processen en de cultuur binnen uw onderneming.
- Na verlies – een soort rouw bij het verlies van een dierbare, maar ook bij een scheiding of een miskraam. Deze zeer persoonlijke situaties vragen extra aandacht en ondersteuning.
Geef uw teruggekeerde medewerker een update over de tussentijdse veranderingen. Ook kunt u tijdelijk een mentor aanwijzen voor het her-inwerken van uw medewerker. Erken als werkgever en collega’s de gewijzigde (thuis)situatie van je medewerker en bespreek die ook.